tirsdag den 21. februar 2012

Forår på vej

Vi er nu i slut februar, og temp. er igen kommet på plussiden. I drivhuset runder vi nemt 20-22 grader på en solskinsdag. A pro pros drivhus, så lovede jeg i et tidligere indlæg at vise min nye regnvands-tønde-sokkel. For at få vandingssystemet i drivhuset til at fungere, skal regntønden hæves 40 cm over gulv. Derfor har jeg lavet en såkaldt sokkel til den. Nu er mit drivhus ikke specielt lille, men jeg vil stadig gerne udnytte pladsen optimalt. Så i stedet for en stor hul sokkel, har jeg lavet en fin, og næsten usynlig låge i den. Her kan så opbevares gødning og andre sager som ikke skal stå fremme.




Hvidløgene som blev sat i efteråret, og som pga. den milde start på vinteren, spirede lystigt, blev dækket med gran fra juletræet, og ser ud til at have klaret den strenge frost fint. Så nu håber jeg at vi i år får store fede hvidløg en masse.
Et sikkert forårstegn her i huset er når produktionen af avispotter går igang. For det betyder nemlig såtid. Med en såkaldt "potmaker" ruller og presser man små selvopløsende potter. I havecentre og netbutikker koster de apparatet omkring 200 kr, men jeg fandt den i netto til 40. Og kender man en trædrejer kan de laves for ingen penge.
En af de nærmeste dage skal jeg så igang med at forspire de første frø, bl.a. chili.


Og så nærmer mit cider projekt sig sin afslutning. Den har stået i den gamle stald og gæret hele vinteren, og er nu blevet tilsat sukker, for at gære det sidste, inden den skal på flaske. Jeg er ikke bare lidt, men meget spændt på om det er drikkeligt, og ikke mindst smagen.



Ingen kommentarer: