lørdag den 28. april 2012

Liv i drivhuset

Der er nu så småt ved at komme liv i drivhuset. Om en uges tid kan vi høste radiser en masse. De blev sået i en spand for 4 uger siden, og kæmper lige nu om pladsen. Jeg har også fået købt mig en selvbestøvende mini kiwi, som jeg satser på vil brede sig som en vin i store dele af drivhuset. Og så håber jeg at have større held med af få noget udbytte af den, end mange andre jeg har læst om på nettet.
Tagetes er også rykket fra vindueskarmen og ud i drivhuset, og er blevet plantet i avispotter, hvor de bliver  til de skal plantes ud.
Vindueskarmene bugner af tomat, agurk, melon, basilikum, roukola, chili og meget andet, som bare venter på varmen, så det kan komme ud.

Jeg har længe haft planer om et selvvandings system som jeg havde set omtalt i en drivhusbog. Systemet består af en lang lukket, og vandtæt plantekasse. I midten er et kammer på ca. 40 x 40 x 40 cm som stopper ca 5 cm fra bunden. I hele systemet ligger så ca 5-6 cm sand, som skal fungere som dræn.


Kammert (som jeg har lavet i kraftig plexiglas ) er forsynet med en svømmeventil. Denne er forbundet med en 200 liters regnvandstønde som også står i drivhuset. Svømmeventilen sørger så for at kammeret altid er fyldt med vand. Vandet trænger så igennem sandet og op igennem jorden, og holder således altid jorden fugtig.


Hele herligheden er nu sat i drift, og 5 cm nede ( i niveau med vandet i kammeret ) er jorden fin fugtig, i hele systemets 4,5 meters længde.
Kammert er lukket med et topplade, for at undgå sollys i vandet og dermed alger.


Den lille grønne dims oven på kammert er en programerbar selvvander, som også henter vand fra kammeret, og via drypslanger skal levere vand til drivhusets øvrige plantekasser og beholdere.


Sidst men ikke mindst har jeg fået monteret de automatiske vinduesåbnere på 4 af de 6 oplukkelige vinduer. De sidste 2 er der monteret manuelle arme på, så de kan holdes åbne i døgndrift når først det bliver rigtig sommer.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

hej hvilken bog har du systemet fra? Jeg tror gerne jeg vil kaste mig ud i det næste år, da jeg lige vil samle lidt info først. Mvh. mia

Anonym sagde ...

og hvor har du købt boblen fra???

Alex sagde ...

Jeg kan desværre ikke huske hvilken bog det er fra. Men det var heller ikke bedre beskrevet en jeg har gjort her. "Boblen" som hedder en svømmeventil er købt hvor man køber landbrugs udstyr. Prøv at google det.

Anonym sagde ...

Hej Alex

Ville lige høre om dit projekt stadig er i brug og om det levede op til forventningerne.
Overvejer nemlig selv at bygge samme projekt da jeg er blevet ret træt af brugen af kapilærkasser.