torsdag den 22. september 2011

Most dag

Så blev det endelig tid til at moste.
Jeg manglede lige en gærlås og prop til min vinballon, som jeg skal lave cider på. Derfor havde jeg trukken den lidt, selvom æblerne var høstet og i hus. Det var en blanding af lillebrors og skovens æbler. Ialt 43 kg.
Jeg håbede på at kunne få 30 liter ud af det. 25 til cider og 5 til most.

Der laves æblepulp
Hjemmelavet presser

Sådan gik det langtfra. Måske jeg var optimistisk (igen). Måske var det fordi jeg ikke helt kunne presse så hårdt som jeg gerne ville. Den lille 1 ton donkraft som jo er hjertet i pressen, kunne nemlig ikke klare mosten (tø hø der var man lige sjov). Den blev mere og mere skæv for hver ny potion vi pressede. Så den bliver skiftet ud med en cylinder-donkraft i stedet.
Det blev i stedet til ca. 14 liter, hvoraf ca. 1½ blev hældt på flasker til os selv og æble-leverandøren.

Ca. 14 liter ren most blev det til

Ca. 12 liter blev herefter hældt på ballon, og sat til gæring. Nu er jeg spændt på om jeg kan finde ud af at lave cider.
Vi brugte kompostkværnen til at flå æblerne. Jo finere, jo mere saft kan man få ud af dem. Den blev selvfølgelig gjort grundig ren først. Men veterinær-myndighederne ville nok ikke sige go for den. Men den er særdeles effektiv. Jeg havde egentlig regnet med at kunne fylde tragten med æbler og så hakke dem i mindre stykker med en spidset træpind, og samtidig bruge den til at presse æblerne ned i halsen på kværnen. Men det virkede ikke helt. Dels var det besværligt, og æblerne fløj til højre og venstre. I stedet tog Bente og delte æblerne i kvarte med en kniv, og så gik det over stok og sten. Det tog ikke længere tid at skære dem ud, end at forsøge at kvase dem med en pind. 

Den pressede pulp fylder også godt
12 liter på ballon

Det er mit første forsøg med selv at moste. Og pressen er hjemmebygget efter inspiration på nettet.
Men der er plads til forbedringer.
Jeg fandt jo ud af at den lille 1 ton sakse-donkraft ikke var stærk/solid nok, og til sidst exede den helt.
Selve ramme konstruktionen har jeg måske været lidt fedtet med højden på. I hvert fald er der ikke meget plads at hælde pulp i kurven på, da donkraften sidder lidt i vejen. Så jeg satser nu på en cylinder-donkraft i stedet, og at den måske kan komme lidt højere op i konstruktionen, så der dermed bliver lidt mere plads.
En anden ting jeg ikke havde fået testet, var om sakse-donkraften kunne gå ned i kurven. Og det kunne den selvfølgelig ikke!
Så halvvejs i presningen, måtte jeg hæve igen og ligge flere klodser i mellm pulp og donkraft. Ikke det store problem, men træls, når det nu kunne ha være lavet anderledes.
Pladen som kurven står på, har jeg fræst en "saftrille" i, ligesom på et spækbræt, men lidt større. Men åbenbart ikke stor nok. Det kan sagtens lade sig gøre at presse mere saft ud, end rillen kan nå at følge med til, og det er jo ærgerligt at se de gyldne dråber løbe ud på gulvet. Så her skal jeg have lavet en bakke af en art, som kan give en større buffer når der presses.
Det er helt sikkert sjovt at lave sin egen most/cider, så med de små justeringer bliver det som en leg.

Ingen kommentarer: