mandag den 14. juli 2008

På natarbejde

I min egenskab af webmaster på Team windfun hjemmesiden, vedligeholder jeg også vores efterhånden temmelig omfattende fotoalbum.
Til det formål har jeg brugt et fantastisk stykke værktøj som hedder Minigal. Det er dansk udviklet, af en privat mand, men udviklingen er desværre stoppet.
Så det er efterhånden et par år siden at der er kommet opdateringer til softwaren.
Den væsentligste grund til at jeg valgte dette værktøj, var at alt foregår i webbrowseren. Man er ikke afhængig af nogen software på en computer. Altså ville jeg kunne uploade billeder fra enhver computer i hele verden med internet forbindelse. Genialt!
Men det sidste års tid er der opstået en del fejl i databasesystemet, og den slags er jeg slet ikke inde i. Så jeg har brugt mange og lange dage/nætter ved computeren på at genoprette fotoalbums, og finde mistet data, når systemet pludselig har smidt alt i en stor bunke uden nogen form for logistik.
Dråben der fik bægeret til at flyde over var, da vi var på Fanø til Fanø Kitemeeting. Sommerhus med internet forbindelse, lækkert! Så kunne vi dagligt uploade friske billeder til siden.
Det gik fint første dag. Men på andendagen gik det galt. Igen blev alle billeder blandet i en stor bunke i et tilfældigt album. Belært af tidligere tilfælde, lavede jeg en backup, inden jeg startede upload, så alt kunne genoprettes hurtigt og uden varige skader.
Jeg måtte derfor ty til et midlertidigt fotoalbum, som mit fantastiske foto-organiserings-program, ACDsee, selv kan generere.
Umiddelbart overvejede jeg at det skulle blive en permanent løsning til samtlige albums, da det ikke så helt tosset ud.
Nu er det snart en måned siden vi kom hjem fra Fanø. Og jeg har spekuleret meget over hva det skulle ske med fotoalbummet, som efterhånden rummer over 2300 billeder.
I sin tid da jeg startede med at lave vores fotoalbum, var jeg kort forbi det meget populære Jalbum. Dengang synes jeg det havde for få muligheder, og for mange begrænsninger. Så da jeg sad i går aftes, og havde besluttet mig for at nu skulle det fotoalbum renoveres, så var jeg lige forbi Jalbum's hjemmeside inden jeg gav mig i kast med ACDsee.
Og jeg skal love for der er sket noget de sidste par år. Der er bl.a. blevet udviklet en fantastisk masse skins, som gør at man kan få rigtig mange forskellige slags udseende at vælge imellem. Og rigtig mange lækre funktioner er også indbygget i de skins.
Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om at jeg ville bruge Jalbum denne gang. Og med det rette skin, og det rigtige setup, lykkedes det at lave noget der blev helt godt efter min mening.
Det største arbejde lå dog i at få flyttet alle billederne over i Jalbum.
Da det gamle album lå 100% online, havde jeg ikke noget på pc. Alle mine billeder bliver brændt på DVD'er og gemt væk, så det ville være et kæmpe stykke arbejde at skulle stykke det sammen igen. Og det gamle album-system lagde alle billeder i én mappe.
Jeg blev nød til at downloade hele denne mappe, og tage billederne herfra. Heldigvis har jeg altid omdøbt mine billeder til unikke navne, så de kan genkendes på sted og dato. Så det var bare at oprette et hav af undermapper med alle nye albums, og få sorteret alt.
Hvilket arbejde! Da det var gjort, kunne jeg til gengæld tage hele mappestrukturen og trække direkte over i Jalbum, som så lavede et komplet fotoalbum med samme struktur.
Så var det bare at sætte programmet igang med at generere albummet, med alle nødvendige filer. Det tager også lidt tid, når der skal genereres thumbnails, slideshows osv af alle 2300 billeder.
Og så uploade hele skidtet (tager også lidt tid), ændre lidt links rundt på hele windfun siden, så de peger på det nye fotoalbum, og så køre vi!
Ialt 7 timers arbejde, fra 21 til 04. Men nu er det gjort, og jeg er glad og tilfreds :-)

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Alex,
Tillykke med din blog.
Det nye fotoalbum ser ud til at virke fint. Jeg kunne dog godt ønske mig, at feltet med listerne over mapper var lidt bredere............ Dvs. indtil jeg fandt en "skyder" i bunden af feltet :-)

Tom